HTML

Az meg...

Friss topikok

  • AzMeg: Pláne, ha kelet-magyar ;) (2013.09.02. 11:23) Gyarmat
  • AzMeg: Technikai kérdés, hogy milyen körből (és milyen címen) szednék be. (2013.09.02. 11:04) Ingyen BKV?
  • AzMeg: @DFK: Erre haladunk, csak épp nem egyéni döntés kérdése... (2013.08.26. 11:50) Ingyen élet

Ingyen BKV?

2013.08.23. 14:00 AzMeg

Az meg pláne érdekes, hogy milyen nagy volt a derültség, amikor az MSzP-s politikus bedobta azt az ingyenes városi közösségi közlekedés dolgot. Ahhoz képest a Kétfarkú Kutya Párt ingyen söre és örök élete csak halvány mosolyt váltott ki a közönségből.
Pedig hahota helyett érdemes lenne gondolkozni és számolni. A kiindulási pont az kell, hogy legyen, hogy navigare necesse est (magyarul bkv-zni muszáj) és a túlnyomó többség munkába járás okán teszi. Ha meg nem, akkor se hullámvasút, vagy óriáskerék helyett veszi igénybe, mivelhogy a BKV busz nem élvezeti cikk, aligha akad olyan ember, aki BKV függő és minden szabadidejét annak járművein tölti, netán életvitelszerűen (kéretik a hajléktalanok ügyét máshol tárgyalni).
A másik lényeges szempont, hogy a BKV működési költségének (2010-ben kb. 126 Mrd Ft) mindössze kb. 40%-át képes viteldíj formájában beszedni, mellesleg egész Európában „versenyképes” jegyárakkal. Nem nagy meglepetésünkre a bliccelők aránya is rendkívül magas. Arra a közeljövőben – mostmár becsszóra – horribilis költséggel (kb. 16 Mrd Ft EU-s támogatással – ami az éves működési költség 12 %-a!) bevezetendő elektronikus jegyrendszert vélik orvosságnak (http://www.bkk.hu/2013/07/jovahagyta-az-ebrd-az-elektronikus-jegyrendszer-hitel-megallapodasat/). Nem vagyok benne biztos, hogy azzal feleslegessé válik a több, mint 500 ellenőr, akiknek az éves bérköltsége (becslésem szerint) mintegy 1 Mrd Ft lehet. Hasonló (de inkább magasabb) kiadás lesz az elektronikus jegyrendszer (hardware, software) karbantartása is.
Szintén megfontolandó annak a közösségi haszna, hogy – ingyenesség esetén – sokan térnének át a napi autózásról a közösségi közlekedésre. Persze némi üzemanyag jövedéki adó is elúszna a réven, de pl. a tisztább levegőért érdemes némi áldozatot is hozni. Tudom, épp a tisztább levegő érdekében a magukból még mindig kormos förmedvényt okádó buszokat is cserélni kell, de az semmillyen körülmények között sem kerülhető el.
Szóval a nemes célra kb. 50-55 Mrd Ft-ot kellene találni. Miután (lásd fent) az utasok többsége munkába járáshoz használja a BKV járműveit, én a munkaadók és munkavállalók környékén keresgélnék. Az egy dolgozóra jutó havi költség kb. 8000 Ft (600 ezer budapesti munkahellyel számolva), ami közöttük megosztva már mindkét fél részére alkuképes összeg. Ebben a keretben már a család hétvégi utazásai és a nyugdíjasok helyváltoztatása is rendezve lennének.
Talán így már pártszimpátiára való tekintet nélkül sem annyira nevetséges a dolog.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://azmeg.blog.hu/api/trackback/id/tr995472623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

D4D 2013.08.31. 20:48:37

55 mrd-ot beszedni a budapesti cégeken? Mennyien húznának ki az agglóba?

AzMeg 2013.09.02. 11:04:52

Technikai kérdés, hogy milyen körből (és milyen címen) szednék be.
süti beállítások módosítása